Uppvidinge Tidning » Blog Archives

Author Archives: admin

TIPS FRÅN COACHEN UT TIPSAR!

Våga förändra eller vara kvar i trygghetszonen

Published by:

COACHEN

 De flesta som möter en coach har bestämt sig för att något ska förändras. De har en stark önskan om något eller en känsla av saknad eller olust. Det finns också de som vill träffa någon att ventilera fritt med och då är coaching ett bra verktyg. 

I mötet med coachen tar man reda på vad som skapar olust eller vad man egentligen saknar för att nå dit man vill. Sedan gör man enmålbild av önskan. Tankar som ”jag skulle vilja” blir då processade till ”jag ska” och sen bygger man upp processen omkring vad man behöver för att nå målet. Man behöver både vilja och mod för en process kräver att man tar ett steg ur sin trygghetszon.

Trygghetszonen är det vi och andra bygger upp omkring oss. Det börjar redan som nyfödd då man får plastband med personnummer på så att man inte ska förväxlas, skolsystemet, regler i samhället, bland annat. Men också val vi gör i till exempel yrkeslivet och outtalade regler om hur man uppför sig i vissa umgängen. Allt det här skapar en trygghet men kan också vara grunden till en olustkänsla som gnager.

Jag frågade runt lite vad man tror är det vanligast område man vill förändra i sitt liv. Som svar fick jag yrkesvalet, relationen, tiden, utseendet. Det finns kanske ett annat område du tänker på? Vad man än tänker så är det möjligt att förändra, om man vill. Under coachingens gång kommer man fram till pudelns kärna. Man kanske ska byta jobb och vad behöver man då? Man kanske vill stanna i sin relation men med en liten förändring. Genom att börja motionera mer så kanske man når sitt mål kopplat till utseendet. För att tiden ska räcka till behöver man kanske omprioritera vad man lägger tiden på?

Att ta steget ut i okänd mark kräver både vilja och mod. Man behöver man ta reda på vad man vill och varför. En förändring behövs men vad ska förändras? Ska man ändra sin egen inställning för att få en fungerande vardag där man mår bra eller ska man göra en fysisk förändring och vad ska då den förändringen leda till? Ibland är coachklienten inte motiverad att ta något steg och då kan det vara rädslan för att ta sig ur trygghetszonen som hindrar. Man vet vad man har men inte vad man får.

I mötet med en coach kan man sortera ut de olika delarna som skapar helheten i livet. Då ser man tydligt var det är obalans och således var man bör formulera sitt mål omkring. Vill du stanna kvar i trygghetszonen eller vill du kliva ur den?

TIPS FRÅN COACHEN UT TIPSAR!

Jag vill, jag vill inte, jag kanske vill

Published by:

COACHEN

JENNY LINDELL BAKKE, coach på Guldkanten

Välkommen in i 2014. Nytt år med nya möjligheter, nya löften men vad betyder det för dig?

Tillhör du skaran som vid tolvslaget högtidligt lovade att nu om aldrig förr SKA jag sluta röka/snusa, gå ner i vikt, dricka mindre alkohol, börja motionera, spara pengar med mera med flera?
Kommer du att lyckas hålla ditt nyårslöfte? Visst gör du det! Om syftet med löftet var att högtidligt säga det på nyårsnatten så har du redan lyckats, grattis! Om syftet var en ständig förändring då har du det spännande arbetet framför dig och du kan behöva ställa dig själv ytterligare några frågor.  Varför är detta löfte viktigt för dig? ÄR det så viktigt för dig att DU är beredd att arbeta för målgång eller är det ett löfte du gett för att du vet att du borde? Ditt syfte med löftet är helt avgörande för nästa steg, nämligen motivationen.
Motivationen finns i dig och kan helt komma därur men den kan också ökas med stimuli utanför. Du kanske blir motiverad av tidningsrubrikerna som uppmanar dig att gå ner si kilo på så många veckor? Du kanske blir motiverad av att forskningens resultat visar på mindre livslängd för de som brukar alkohol och tobak? Forskningen kommer säkerligen vara kvar men tidningsrubrikerna byts snart ut mot ”godaste feträtterna för påsken” eller liknande och då minskar så klart motivationen. Så hur gör du för att behålla din motivation? Gör du det på egen hand eller behöver du människor omkring dig som stöttar? För att du ska klara ditt löfte behöver du en motiveringsstrategi när det blir som jobbigast att stå emot. Skriv ner den när du är motiverad, varför du vill ha denna förändring, vad du vinner på det och hur du kan peppa dig själv.
Kom ihåg, det är svårt att lära en gammal hund att sitta, så var snäll mot dig själv. Lyckas du hålla ”allt eller inget” med fokus på inget, så go for it! Du klarar det, för du har bestämt dig! Ingenting är omöjligt enligt Gunde Svahn och jag håller med. Skulle du falla tillbaka i gamla mönster så tänk på att fem cigaretter är bättre än 20, en träningsrunda är bättre än ingen, och en pepparkaka är bättre än en bakelse. Låt dig falla tillbaka i litet mått, det är ditt val och ingen mer än du själv som eventuellt anklagar dig. Gå sedan stolt tillbaka till ditt syfte och din motivationsstrategi och ta nya tag. Happy new year och lycka till!

TIPS FRÅN COACHEN UT TIPSAR!

Mental peppning

Published by:

 

COACHEN

Jenny Lindell Bakke, dipl. coach ACC, Guldkanten.

Någon gång på 80-talet det gick en video på tv, Twisted Sisters ”Were not gonna take it”. Storyn är denna: En kille spelar gitarr på sitt rum och lyssnar på hög musik. Pappan kommer upp sänker volymen och skäller ut pojken för rummet ser ut som en ”svinstia” och han frågar sonen; vad ska du göra med ditt liv? Killen svarar: I wanna rock! Och så startar musiken och vi som ser på videon förstår att det är helt klart coolare att vara ”rocker” än pappa i det läget.

Nu tänker vi oss framåt i tiden. Tjugo år senare sitter killen hos chefen. Han får frågan: Vad kan du tillföra det här företaget?

Killen tar ett djupt andetag, rätar på ryggen och svarar: I wanna rock!
Han kanske inte säger det men det finns där, han boostar sin självkänsla med en trigger, i detta fall musiken. Chefen kommer garanterat märka den självsäkerhet killen representerar.

Vad är då en trigger? Det kan vara en låt eller en handling, något som får dig att räta på ryggen och känna dig stark. Något som får dig att känna självkänsla och självförtroende. En trigger är något att ta till när man ska prestera något utöver det vanliga eller när man behöver lite extra peppning av sig själv. Idrottare använder sig ofta av trigger, den lilla ritualen de gör innan de presterar. Men det är inte alltid man ser att någon använder sin trigger. Det kan lika gärna vara något som endast existerar i dina tankar.

 

Vill du ha hjälp med att hitta din trigger? Välkommen till Guldkanten.

 

 

 

TIPS FRÅN COACHEN UT TIPSAR!

Du är värdefull

Published by:

COACHEN

 

”Men inte ska väl jag?” ”Den här gamla tröjan.” ”Njae, inte kan jag det.” ”Det var inget besvär alls.”

Har du hört det förut? Du kanske känner igen dig? Alla påståenden är vanliga svar på en uppmuntrande kommentar. Och varför svarar vi så? En anledning kan vara att vi har så låga tankar om oss själva att vi inte vågar tro på positiv feedback när vi får den. Vi behöver helt enkelt träna upp vår självkänsla.

Varje dag tänker du något om dig själv och om vem du är. Har du låg självkänsla tänker du tankar som jag duger inte som jag är eller jag är inget värd, ingen tycker om mig. Du lyfter dig genom att tänka positiva tankar och sänker dig genom att tänka negativt om dig själv. Tyvärr finns det människor som ofta får höra att de inte duger, att de inte är bra och deras självkänsla raseras snabbt och tar tid att bygga upp. Det sägs att för varje gång man får höra något som man känner är nedvärderande mot sitt jag och sin självkänsla behövs det tio gånger positiv feedback, minst, för att skapa balans i vågskålen. Jag nämner detta för att förtydliga att det är allas ansvar hur jag och mina medmänniskor mår. Jag kan ensam ta ansvar över hur jag beter mig och vad jag låter andras kommentarer göra med mig men beroende på hur omgivningen bemöter mig är det olika svårt eller enkelt. Känns det omöjligt? Berätta för någon du kan anförtro dig åt, en coach kan vara till stor hjälp. Du är inte ensam och du är en fantastisk människa!

För att börja bygga upp sin självkänsla finns det tre saker du ganska enkelt kan börja göra. För det första ska du säga något snällt till dig själv varje dag. Alternativt sätta upp en lapp med en uppmuntrande text någonstans där du ofta ser och kan läsa den. Kommer du inte på något att skriva så kan du låna följande textrad av  Chesney Hawks; ” I am the one and only” eller Tina Turner; ”You’re simply the best, better than all the rest. Better than anyone, anyone I’ve ever met.” Eller ”Jag är bra som jag är och jag är glad för att jag är jag”

Det andra du ska göra för att öka din självkänsla är att ta emot beröm och komplimanger när du får dem. Bort med ursäkter som de jag nämnde i inledningen. Lyssna och säg tack! Det räcker. Människor säger inte snälla saker till dig för att du själv ska trycka ner dig. De säger det för att vara snälla och din uppgift är att ta emot. Och genast kommer vi in på den tredje saken: ge beröm! Det är faktiskt så att du mår själv bättre om du säger något positivt till en annan människa. Du kan använda ”Vad fint de örhängena passar på dig”, ”Vad bra att du kunde göra det”, ”Jag gillar när du…” Vad du säger är fritt och kommer från ditt hjärta. Det enda du ska tänka på är att vara ärlig både mot dig själv och mot andra.

”Uppskatta dig själv och se din egen skönhet. Getingens gåva till dig är att vara nöjd med dig själv – Sluta upp med att kritisera dig själv.” (Solöga) Och jag avslutar med att önska dig lycka till. Se dig själv i ögonen och var stolt. Se andra i ögonen och gör dem stolta.

Jenny Lindell Bakke, dipl. coach ACC
GULDKANTEN

Uppvidinge Tidning – i brevlådan & på nätet

TIPS FRÅN COACHEN UT TIPSAR!

Nya tips från coachen hos Uppvidinge Tidning

Published by:

Uppvidinge Tidning har tidigare haft en populär artikelserie med ”Tips från coachen”, skriven av Lena Gustafsson på Guldkanten (se arkiv under fliken Fråga Coachen). Nu fortsätter vi med ytterligare en artikelserie – denna gång skriven av Lenas kollega Jenny Lindell Bakke, diplomerad coach ACC.
 

Varför är jag coach?

Mitt ledord för coachning är ”utveckling”. Det är där det börjar. Att ha känsla för en förändring, hitta viljan och motivationen att förändra och sedan går processen framåt mot utveckling.

Jag har flera års erfarenhet av arbete i förskolan och där är utveckling ett nyckelord. När man talar om barn är det en självklarhet att utvecklingen är central men vad händer när vi blir vuxna? Jag ser framgången i att aldrig sluta lära sig nya saker och aldrig sluta utvecklas. Och jag ser risker om man stannar i sin utveckling i takt med att åldern stiger. Dagarna bara går och går och man får inte ut speciellt mycket av dem, eller har jag fel?  Det finns alltid något man kan utveckla eller något man vill förändra till det bättre.

Den svenska låtskrivaren och sångaren Olle Ljungström beskriver följande i sin text ”Kaffe och en cigarett”; ”Men jag kan vara stark, jag kan få allt. Jag kan sprida färg, jag kan regera. Men det blir nog en till kaffe och en cigarett.”
För mig innehåller den textpassagen grunden till förändring, utveckling och därmed coachning. Vi människor har så mycket kraft till förändring inom oss. Kraft som vi kan använda till utveckling, om vi vill, men det är så lätt att gå tillbaka till gamla vanor och bara ge upp. Så min uppmuntran till dig, ge inte upp. Känn efter vad det är du inte känner dig tillfreds med och arbeta dig framåt. Känns det skrämmande, svindlande, ensamt? Då kontaktar du en coach, du är inte ensam.

Vad ska man då välja för coach? Jag rekommenderar starkt en coach som är ansluten till Internationella Coachförbundet (ICF). Då vet du att du får en kvalitetssäkrad coach som har utbildning för coachning. Det finns olika nivåer på coacher beroende på vilka utbildningar de har och hur stor erfarenhet de har av coachning. Själv är jag på steg ett, Diplomerad coach – ACC. Min kollega, Lena, är på PCC-nivå (steg 3) och oss hittar du på Guldkanten.

Förutom kvalitet så ska du också anlita en coach du har förtroende för. Det spelar ingen roll hur bra man är som coach, om personkemin inte stämmer mellan coach och klient, så byt coach. Det är din tid och du som är central i din coachning. Jag har själv blivit coachad ett antal gånger och ibland fungerar det riktigt bra och ibland sämre. Mina erfarenheter säger att när min motivation är halvdan så blir det en halvdan coachning eller när coachen och jag inte förstår varandra. Då blir det inte heller bra. Processen stannar liksom av och det vill varken klienten eller coachen.

Jag har också erfarenhet och intresse av litteraturstudier vilket gör att jag gärna refererar mina tankar till texter av olika slag. För mig är det ett sätt att förtydliga det jag menar och det kommer jag använda i mina artiklar som förövrigt ska handla om olika händelser och känslor vi människor kan råka ut för. Min fascination av hur andra människor uttrycker sig är dock ett litet intresse jag använder för mig själv och i skriven text, när jag står i centrum. Aldrig i min coachning, då det är du, klienten som är i fokus.

Som avslutning för den här gången skall du få ett citat från Carina Solögas ”Vildmarkens språk”, det är apelsinträdet som ger budskapet ”Vågar du så vinner du. Det är dags att förändra tillvaron till det bättre. Optimism i alla lägen är ett bra utgångsläge.” Så glöm kaffet och cigaretten eller skjut åtminstone upp det tills du har gjort något så att du känner dig stark och har spridit lite färg någonstans. Du vet att du kan!

Jenny Lindell Bakke, dipl. coach ACC
GULDKANTEN

Uppvidinge Tidning – i brevlådan & på nätet