TIPS FRÅN COACHEN UT TIPSAR!

Grundbegrepp i coachning

Published by:

Det finns inom coachning som i alla andra metoder ett antal grundbegrepp, fackuttryck som används för att beskriva det man gör. Vad är det egentligen vi pratar om? Här kommer några vanliga man kan stöta på.

Process: Det skeende som startar ungefär när någon tänker ”nej nu får det bli ändring här” och ringer coachen. Pågår som intensivast under den tidsperiod coachning pågår, vanligen 3-6 månader, tonar ut när förändringen fått fullt genomslag och inkluderats i det vardagliga sättet att vara och göra. En kombination av handlingar, insikter och ändrade mönster som i sig ger förändring och med rätt stöd utveckling.

Hinder: De tankemönster eller faktiska förhållanden som gör att du just nu inte når målet. Vanligast och starkast är de mentala hindren, de begränsande tankarna. Vi tar dem alltför ofta för absoluta sanningar när de snarare är abstrakta ”påhitt” som vi i vår vardag söker och får bekräftelse på.

Sabotörer: De där ofta begränsande idéerna vi bär med oss om vem vi är och vad vi får. Ofta är de grundade i välvilliga råd och tidigare erfarenheter, oförargliga och osynliga tills vi börjar utmana dem genom att vilja förändras. Då börjar de pocka på uppmärksamhet och viska ”är du säker på att du klarar det här?”, ”tänk om det går åt skogen”, ”tänk om någon kommer på hur liten och värdelös du egentligen är”. Hanteras bäst genom att dras fram i ljuset och hållas kort.

Mål: Ett uttryck för det du vill uppnå. Coacher lägger stor vikt vid att formulera och klargöra vad det egentligen är du vill. Med ett klart mål är halva jobbet gjort eftersom tanken då är riktad åt rätt håll och framstegen kan checkas av.

Delmål: De mindre steg på vägen som visar att du är på väg att uppfylla ditt huvudmål. Kan vara direkta delar av målet eller andra saker du måste fixa först för att få utrymme att arbeta med huvudmålet.

Fira (även hedra el. honour): Coacher lägger också ofta stor vikt vid att fira uppnådda mål. Inte enbart för att vi gillar att ha kul utan framförallt för att vi vet att det nya befästs starkare och håller längre om vi tar oss tid att erkänna och känna efter när vi är där. Fira dina små och stora framgångar så blir de en starkare del av dig.

Mod: Den personliga egenskap som växer för varje gång vi väljer att ta ansvar för våra val och dess konsekvenser, utmana oss själva och våga lite mer än vi trodde.

Omöjligt: Finns inte i coachers ordbok men vi har hört talas om att andra gömmer sig bakom uttrycket när något verkar väldigt svårt.

Lena Gustafsson, ACC coach
www.guldkanten.com

TIPS FRÅN COACHEN UT TIPSAR!

En bra tid på året för förändring…

Published by:

Om det just nu är sensommar eller början på hösten kan man ha olika åsikter om. Hur man än väljer att se det så är en sak sann. Det här är en bra tid på året att genomföra förändringar.

Med nya ögon och kroppsminne av andra vanor under semestern är vi i gott läge att se över våra vardagsrutiner. Vad var det du gjorde när du fick råda din tid själv? Sov mer? Promenerade? Simmade? Umgicks med familj och vänner? Gick på teater, konserter och fick nya intryck?

Det där som du mådde bra av när du var ledig är tillsammans med det som kanske känns obekvämt nu när du håller på att forma in dig i vardagsrutorna igen. Ta vara på ledtrådarna och rita om rutmönstret så att det passar dig. Kanske du inte kan fortsätta med långa sovmorgnar – men du kan bestämma när du går och lägger dig. Eller om det är just de långsamma morgnarna du mår gott av – ställ klockan en halvtimme tidigare och ge dig tiden.

Vanor handlar om att göra saker så ofta att de blir närmast automatiserade. Det kan vara svårt men är inte på något sätt omöjligt att ändra dem. Uthållighet, envishet, ett tydligt mål för vad du får när du lyckas och att du tillåter dig förändringen även om den får konsekvenser är allt som behövs.

Intressant nog är det ofta det där sista som är svårast, vi vill ha förändringen och ser fram emot vissa av konsekvenserna men är samtidigt konservativa eller bekväma nog att vilja blunda för andra. Den som exempelvis vill ha mer utrymme att göra klart på jobbet innan hemgång får kanske som konsekvens också öva sig i att säga nej.

En del i coaching handlar om att skapa funktionella strukturer för din vardag. Du ser över vem du vill vara, vilka vardagsvanor som hjälper dig att vara just den människan och vilka vanor som motarbetar. Och helt utan rot-avdrag eller snickarvana kan du bygga om i dina vanemönster så att de bättre arbetar för dig.

Lycka till!

Lena Gustafsson, ACC coach
www.guldkanten.com

TIPS FRÅN COACHEN

Teamcoachning

Published by:

Har du någon gång arbetat i en grupp som pratar och pratar men har svårt att få något gjort? En grupp som haft massor av kreativa idéer men när mötet är slut vet ingen vad de ska göra? Eller en grupp där du känt att det varit svårt att få fram det du vill ha sagt?

Att arbeta tillsammans i en grupp kan vara något av det mest kreativa och kraftfulla man kan göra. När alla skjuter till sin insats blir summan så mycket större än de enskilda delarna var för sig.

Det kan också vara något av det mest tröttsamma, segdragna och destruktiva man kan uppleva när det blir fel.

Teamcoachning är en metod för att hjälpa grupper hitta former för sitt samarbete, styra upp processen i intensiva skeden och ibland skapa nya mönster. I teamcoachning coachas hela gruppen samtidigt mot ett gemensamt mål. Min roll som coach är att hjälpa gruppen formulera målet och hålla den röda tråden i det kreativa kaos som kan uppstå på vägen dit. Jag hjälper också gruppen att knyta ihop det hela genom att formulera de konkreta handlingar som ska föra gruppen vidare.

Som teamcoach berättar jag också för gruppen vad jag ser om hur man arbetar tillsammans. Vem gör vad, hur fördelas arbetet, hur kommunicerar man i gruppen, vad pratar man om och vad undviker man? Jag speglar det jag som står utanför gruppen ser för att visa på de ibland omedvetna mönster man har.

Teamcoachning används exempelvis av projektgrupper som vid olika skeden i ett projekt vill dra upp riktlinjer eller av arbetslag/styrelser som vill få nytändning och en långsiktig planering.

Teamcoachning kan också i kombination med andra mötestekniker hjälpa till att göra föreningens medlemsmöten mer givande och aktiva. Fler medlemmar kommer till tals och aktiveras, styrelse och kommittéer få material att arbeta vidare med utifrån de gemensamma överenskommelserna.

5 tips för mer utbyte av dina möten

  • Var klar över mötets syfte! Fler möten än man kan tro hålls av slentrian och utan klart formulerat syfte och mål.
  • Förbered dig. Läs in dig på de handlingar du får före ett möte, tänk igenom vad du vill ha sagt, ta med det du behöver.
  • Var öppen.  Skälet till att ni har möte är att ni är flera som har något att bidra med, vad? Lyssna mer än du pratar, gruppen har oanad potential.
  • Håll agendan. Ni hade ett syfte med dagens möte, håll er till det. Dyker nya frågeställningar upp? Ta ställning till om det är viktigt nu eller grund för ett annat möte.
  • Bestäm vem! För allt ni bestämmer ska göras, utse en ansvarig. Han/hon måste inte göra det själv men tar ansvar för att det faktiskt blir gjort.
MAT & DRYCK UT TIPSAR!

Njut av sommarens bär

Published by:

Sällan har jag sett så mycket smultron – i år kan man verkligen frossa! Även blåbären börjar mogna. Ät de nyplockade, vitaminrika och obeskrivligt goda bären naturella i morgonfilen eller till nygräddade plättar med vaniljkesella , grädde eller glass.

Oavsett om du är en monsterplockare som älskar att spendera flera timmar åt gången i bärskogen eller om du plockar ofta men kortare stunder, så finns det utrustning som kan underlätta. Jag har varje år förbannat getingar, myggor, hästflugor, knott och andra hungriga insekter. Deras närgångna svärmande har ofta lett till att jag antingen gett upp efter tio minuters svordomar och endast ett par deciliter bär eller att jag kommit hem tomhänt då jag i vild panik försökt värja mig för en envis geting och samtidigt slagit omkull mitt välfyllda bäremballage.

Efter årets premiärplockande hittade jag flera kliande bett samt en fästing som suktande krälade mot mitt knäveck. Av vänner och bekanta fick jag även höra att det var gott om huggormar i år, det blev droppen. Är det något som toppar min hysterilista så är det just getingar, fästingar och ormar.

Att ge upp och låta dem ha skogen och bären för sig själva var dock inte aktuellt – istället gjorde jag slag i saken och införskaffade skyddsutrustning. Det var vid ett besök på Älghults Cykel & Sport som lösningen plötsligt stirrade mig i ansiktet. På en galge hängde en anorak, tillverkad i tunt och finmaskigt nät, med en huva som även täcker ansiktet och bredvid stod ett par klassiskt gröna gummistövlar. Kan flugfiskare så kan bärplockare!

Numera finns det alltid en nätanorak och ett par gummistövlar redo i bilen och efter ett test kan jag bara konstatera att bärplockandet plötsligt är en ren fröjd. Ju mer insekter som svärmar runt omkring mig desto större leende finns det på mina läppar.

MAT & DRYCK UT TIPSAR!

Somriga sallader med bulgur eller pasta

Published by:

Äntligen är sommarvärmen här! Heta, mustiga långkok i köket får vänta till hösten – nu är det lätta och snabblagade maträtter som gäller.

En god sallad är perfekt både till picnic och som kvällsmat, det är dessutom lätt att anpassa efter förutsättningarna. Välj pasta eller vete som grund och botanisera i skåpen och trädgårdstäppan. Har du semester och vill lyxa till vardagen smakar ett glas vin alldeles ypperligt till salladen.

PASTA & ETT GLAS RÖTT VIN. Min picnicfavorit är helt klart pastasallad. Koka upp en god spiralpasta, tillsätt rikligt med pesto och använd fantasin. Ruccola, soltorkade tomater, oliver, fetaost, bacon, färsk basilika, kyckling och äpple är en ljuvlig och matig kombination som även fungerar vid mer lyxiga tillfällen.

BULGUR & ETT GLAS VITT VIN. Har du bulgur och lite kryddväxter i trädgården gör du enkelt en frisk och fräsch sommarsallad – perfekt kvällsmat efter en hel dag i solen. Koka bulgur, pressa över saft från 1-2 limefrukter, salta och peppra. Tillsätt rikligt med färsk mynta och persilja. Tärna en bit gurka och ett par nektariner, tillsätt russin och saltade, rostade solrosfrön.