MAT & DRYCK UT TIPSAR!

Med äpple i fokus

Published by:

Ta till vara på dina äpplen och gör äppelkompott, paj, kräm, must, bullar och muffins eller bara stek dem med  socker och kanel till efterrätt – eller bara i lite smör till din höstmiddag.

Varma mackor med äpple och getost

Smöra en skiva bondbröd. Lägg på 1 skiva äpple med 1 skiva getost över, har du stor smörgås lägger du ytterligare en äpple/getost-skiva vid sidan om. Strö över valnötter och gratinera i ugn tills osten smält något och fått fin färg. Ta ut och ringla honung över och servera på bädd av ruccolasallad. Fantastiskt gott!

TIPS FRÅN COACHEN UT TIPSAR!

Självreflektion – en utmärkt grund för förändring

Published by:

I förra artikeln avslutade vi med reflektionsfrågorna: Vad är det egentligen som händer? Ur vilka föreställningar om dig själv och andra kommer dina handlingar?

Om man vill ägna sig åt heminredning skaffar man sig en överblick över rummen, de möbler som finns i dem och de behov de har som ska bo där.

Om man vill ägna sig åt livsinredning skaffar man sig motsvarande grundläggande bild av vad som händer idag, vilka tankemönster som finns och så stämmer man av dem mot de behov och önskningar man har för sitt liv.

Efter din reflekterande vecka har du en grund att bygga på. Du vet en del om dig själv och du har kanske identifierat vilka ”gamla fåtöljer” som ska slängas ut eller kläs om och få nytt liv. Vilka vanor vill du förändra?

Precis som i heminredning drabbas man ibland av lusten att rensa ut allt och börja om, allt känns skruttigt, gammalt, slitet och felplacerat. Och likväl som det kan kosta mer än vad plånboken tål och gamla favoriter kan åka ut som sedan saknas kostar en total make-over av ditt inre landskap mer energi än de flesta har att spendera och många i grunden bra saker tappas bort längs vägen.

Så ta det lugnt, välj ett område i taget och jobba där. Genom din självreflektion kan du hitta nycklarna till hur du ska komma vidare. Bromsar du dig själv? Låter du dig bromsas? Av vad? Vad får du ut av det? Vad kostar det dig att förändra? Vad gör det värt det?

Genom att ge dig tid att se dina egna mönster och tillåtelse att välja bland dem så kan du påbörja förändringen. Genom att låta det ske i små steg och fortsätta reflektera under tiden lär du dig massor, både om dig själv och din omgivning. Tänk på att varje litet förändringssteg du tar också rubbar cirklarna för din omgivning och kan ge multiplicerade effekter när de börjar förändras. Det enkla steget att se till att yttra sig vid varje möte du deltar i kan till exempel få oanade effekter på din synlighet och avancemang på jobbet när omgivningen lägger märke till din kunskap och börjar agera utifrån din betydelse.

Så ta ett litet steg för att släppa på bromsen någonstans där du i onödan står ivägen för dig själv. Fortsätt ta det lilla steget om och om igen och se vad som händer. I början kan det kännas skräckinjagande, lite rädsla tål du och övervinner. Blir du paralyserad är steget för stort, minska och försök igen. Hjärtat i halsgropen kommer att sjunka och fjärilarna i magen lugnar ner sig. Snart märker du att det går av sig självt.

Självreflektionen är grunden både för att identifiera vad du konkret ska förändra och för att få feed-back på det du gör och hur väl det fungerar. Går det åt rätt håll så fortsätt, går det snett så justera lite.

 Ha så kul!  

Lena Gustafsson, ICF Associate Certified Coach www.guldkanten.com

TIPS FRÅN COACHEN UT TIPSAR!

Samla verktyg för eget arbete

Published by:

Personlig utveckling är en ständigt pågående process. Stora delar av den utveckling vi genomgår under en livstid är omedveten och influerad av fysisk utveckling och vårt sociala sammanhang. Vi lär oss sitta när vi tränat muskulaturen tillräckligt stark för att hålla upp kroppen. Utan att reflektera över det tar vi in omgivningens förväntningar utifrån kön och bygger in ett könsrollsbeteende. Vi övervinner vår rädsla och skaffar oss knep för att kunna sova efter tonårens skräckfilmsmaraton för att vi vill kunna hänga med kompisarna.

Vi lär oss hela tiden saker om oss själva och hur vi kan hantera vårt liv och vår omvärld. Oftast reflekterar vi inte över hur vi gjorde, vi bara gör. För att kunna skruva upp vår potential några snäpp är reflektionen ett ovärderligt verktyg. Något så enkelt som att faktiskt tänka efter hur du gör när du lär dig, under vilka förutsättningar du lättast lär och arbetar, vad som triggar igång dig och vad som får dig att lägga av gör väldigt stor skillnad. Du kan utforma din tillvaro mera medvetet och ge dig själv bättre förutsättningar.

Se det som en variant av heminredning, livsinredning.
I heminredning väljer du de möbler och föremål du vill omge dig med för att göra ditt hem trivsamt och funktionellt. En del är nytt och utvalt med omsorg. En del samlat genom åren för att det i olika perioder behövts. Någon ärvd byrå och en gammal skruttig fåtölj bereds med värme plats för att de betyder något för dig fast de är opraktiska. Tillsammans utgör de inredningen i ditt hem och skapar ramarna för hur smidigt och bekvämt ditt vardagsliv fungerar, ger en yta du visar för vänner och grannar och förråd du stänger om där du förvarar det du behöver för egen del vid olika tillfällen.

Livsinredning är att samla de kunskaper, metoder och knep du behöver för att ditt liv ska kännas trivsamt och funktionellt. En del är nytt du plockat upp på utbildningar, i litteratur eller av vänner. En del vanor samlar du på dig genom åren för att de i olika perioder behövts. Och några sätt att se på dig själv och din omgivning har du ärvt av människor som stått dig nära.

Du kan och du får möblera om i ditt inre landskap när det inte känns trivsamt och funktionellt. Precis som du en dag kan komma in i vardagsrummet och tänka ”Nu är det dags att göra sig av med den där gamla skruttiga fåtöljen, eller kanske klä om den i nytt fräscht tyg.” så kan du en dag känna att nu är det dags för förändring i dina tankemönster, reaktioner och vanor.

Reflektionen hjälper dig att se hur du har inrett idag och vilka möbler det är som står ivägen och orsakar så mycket extra steg för att ta sig mellan rummen så att säga. Under kommande veckor kommer jag här att bjuda på några coachverktyg som många funnit användbara och som jag hoppas kan göra nytta hos dig också. Men innan vi ger oss in i det vill jag att du övar din förmåga att reflektera inåt.

Att reflektera inåt handlar om att lägga märke till och låta vara. Det är mycket viktigt.
Det är alldeles för vanligt att reflektionen direkt kopplas till en bedömning, och ofta en negativ sådan: ”vad dum jag är som tänker så! Varför gjorde jag det där nu igen, jag skulle ju inte, jag har ju ingen karaktär!”, ”vad töntigt och fegt!” och så vidare och så vidare i en ständigt nedtryckande ström som snabbt börjar styra din uppmärksamhet mot att leta fler fel. Ingen opartisk observation där inte.

När du övar din reflektionsförmåga så öva dig på att bara lägga märke till. Bara se vad som finns, vad som sker och vad som händer. Tysta de bedömande rösterna och bara iaktta dig själv. Kanske du vill anteckna det du lägger märke till.

Till nästa vecka kan du öva dig på att bara iaktta dig själv och reflektera över mönstren.
Vad är det egentligen som händer?
Ur vilka föreställningar om dig själv och andra kommer dina handlingar?

Det du nu gör är att skapa vana att använda det mest grundläggande verktyget för personlig utveckling.

Ha en vänligt utforskande vecka!

Lena Gustafsson, ICF Associate Certified Coach
www.guldkanten.com

TIPS FRÅN COACHEN UT TIPSAR!

Välja coach med kvalitet, tredje steget

Published by:

För den som är nyfiken på coachning och skulle vilja prova att arbeta med en personlig coach finns en viktig fråga. Hur hittar jag rätt coach? I en serie artiklar tittar vi här på några urvalskriterier som kan hjälpa dig komma rätt. Vi har tittat på utbildning och nivå, nu är det dags för tredje och sista faktorn i vår serie om att välja coach.

Och den är viktig. Personkemin.
Hur tror du att du just nu kommer att trivas med den här coachen? Utstrålar han/hon det du just nu söker hos din coach? Kommer han/hon att utmana dig på rätt sätt?

Coaching är en personlig professionell relation och den personliga matchningen är viktig. En bra coach kan anpassa driv och tempo efter de signaler du ger och coachning ser för samma coach olika ut med olika klienter. I botten ligger dock alltid personkemin, hur väl motsvarar den vad du söker? Ibland vill man ha en coach som liknar en själv, ibland vill man utmanas genom att coachas av någon radikalt olik. Vad passar dig just nu? Och hur tror coachen själv att ni kommer att matcha ihop?

För att kunna bedöma det här brukar coacher starta med ett förutsättningslöst samtal kring vem du är, vem coachen är och vad du vill uppnå med samarbetet, ofta kombinerat med en provcoachning. Hittar man under det samtalet en bra grund för att gå vidare så formuleras en coachningsöverenskommelse och coachningen startar.

Klickar det inte tackar var och en för sig och du letar vidare för att hitta den coach som just nu passar just dig. Själv har jag som coach samlat på mig ett brett nätverk av kollegor vars coachstilar jag känner mer eller mindre väl för att ha flera att rekommendera i det läget. Ett nätverk jag hittills inte behövt nyttja på det sättet men som jag ser som en självklar service att ha.

Vi har nu under tre veckor tittat på olika sätt att bedöma om den coach du är på väg att välja är rätt för dig och vilken kunskapsgrund han/hon arbetar utifrån.

Så för att sammanfatta, för att välja coach med kvalitet tittar du på:

–          utbildning

–          erfarenhetsnivå, ofta uttryckt i diplomerings-/certifieringsnivå

–          personkemi

Du har här fått en kort introduktion, vill du veta mer om någon del så är du förstås välkommen att höra av dig, jag ska med glädje besvara dina frågor så långt jag kan.

Lena Gustafsson, ICF Associate Certified Coach

www.guldkanten.com

 

 

 

www.guldkanten.com

MAT & DRYCK UT TIPSAR!

Fisk med sommargod sallad

Published by:

Koka potatis och dela i halvor eller kvartar samt koka färsk, grön sparris. Gör en vinägrette på olja, vinäger, rivet citronskal, lite pressad citron. Smaka av med salt och peppar och lite honung. Slå dressingen över potatis och sparris. Tillsätt skivad salladslök, rädisor, rädisblad, färsk spenat, skivad rödlök och rejält med kapris. Blanda runt och toppa med hyvlad, färsk parmesan. Gör en sås på färskriven pepparrot och creme fraiche, smaka av med salt och servera sallad och sås till nystekt torsk eller ugnsbakad lax.