TIPS FRÅN COACHEN UT TIPSAR!

Släpp loss hjärnstormen

Published by:

Ibland är det nog så svårt att veta vad man faktiskt vill. Alla alternativ känns lika fel, förvirring råder och idéerna tar slut. Man är helt blank.

Brain-storming är en vanlig metod i coaching som går ut på att förutsättningslöst och utan urval släppa loss tankarna och låta det hjärnan håller på olika nivåer få komma ut i synligheten och bli något att jobba medvetet med. Tricket är att släppa loss flödet utan att välja, bedöma eller ha synpunkter. Låt först din hjärna få tömma allt den har att bidra med på området, bara skriv allt som kommer, hur dumt eller fel det än kan tyckas. Släpp självcensuren i steg 1, du måste inte göra något av det, det blir bara ord på ett papper, inget mer.

Vi testar. Välj ett område där du vill förändring. Vilket som helst. Stort eller litet. Medan du väljer kan du ta fram något att skriva på. Valt klart? Bra.

Du har ett område där du vill förändring. Frågan är helt enkelt: Hur kan man göra?
Skriv nu helt enkelt alla, och jag menar alla, svar du kan hitta på. Dem du provat, dem du gör, dem du ännu inte provat, dem som låter helt galna, dem du aldrig skulle få för dig att faktiskt göra. ALLT. Gör inga val, fundera inte över rimligheter utan bara notera alla idéer som poppar upp. Släpp spärren och låt din fantasi flöda.

Är det svårt att komma igång så knuffa igång hjärnan med några absurda vinklar. Hur skulle Fantomen ha gjort? Gud? Joakim von Anka? Jack Sparrow? Din gamla moster? Låt fantasin flöda och allt vara möjligt. För en del är det lättare att släppa loss stormen när man rör på sig så gå runt i rummet, byt plats, lägg dig ner.

När du verkligen känner att du tömt hjärnans alla skrymslen och papperet är fullt. Då får du koppla på lite av klokskapen igen. Inte så mycket att du halkar tillbaka i ditt gamla mönster av redan tänkta tankar, bara så mycket att du kan jobba med idéerna. Alla de här förslagen är i princip möjliga, en del vill du inte, en del vet du inte hur. Vill inte är ok för att välja bort. Vet inte hur är det inte, det kan du ta reda på.

Se över förslagen, vilka av dem lockar dig mest? Är de färdiga att tas direkt eller vill du justera dem lite. Du kanske inte kan sätta dig på första planet till Malta för två veckors egen tid men du kan lägga upp en sparplan för resan och planera för hur du under tiden ska få egen tid i vardagen. Du kanske inte kan anmäla dig till dyra utbildningen direkt men du kan samla argumenten inför nästa medarbetarsamtal för hur du ska få din chef att förstå att just precis det är vad ni ska satsa på för din kompetensutveckling. Du kanske inte vågar ta det stora sjumilasteget idag men du kan ta små om och om igen och komma fram till samma plats.

Att brainstorma, hjärnstorma, är att ge sig själv tillgång till en större del av sin kreativitet och sin förmåga att tänka i nya banor. Ju mer man övar ju lättare går det och med tiden kommer du att upptäcka att även när du inte släpper loss hela stormen så kommer din hjärna att skicka in små pustar av nya tankar då och då och du blir mer nyskapande i din vardag.

Du kan släppa loss hjärnstormen själv eller tillsammans med någon, ju fler man är ju mer berikar man vanligen varandra och nya uppslag kommer. Å andra sidan när du är ensam så är din egen hjärna som skickar fram alternativen och de ligger närmare dig. Båda alternativen har för och nackdelar, välj det som i stunden passar dig bäst.

Lena Gustafsson, ICF Associate Certified Coach

www.guldkanten.com

TIPS FRÅN COACHEN UT TIPSAR!

Byta måste mot vill

Published by:

Ett vanligt och enkelt sätt att stiga ur sina gamla ramar och påbörja resan mot större ansvar för hur de egna inre rummen är möblerade är att se över hur flitigt man använder begreppet ”måste”.

 Vi går tillbaka till metaforen med heminredningen. Ska du lyckas inreda ditt hem trivsamt och funktionellt för dig och din familj så kan du inte ha en massa möbler och prylar för att du måste ha dem. Du väljer ut, väljer bort och förhåller dig på olika sätt till de behov som finns. En del möbler finns för sin skönhet, en del för sitt känslomässiga värde och en del för sin praktiska nytta. Men du skulle förmodligen aldrig acceptera att jag ställde in fyra skrivbord i ditt vardagsrum och sa att du måste ha dem där. Och det skulle kännas ganska fånigt att ha en fåtölj stående innanför ytterdörren och påstå att den måste stå där. Om du av någon outgrundlig anledning skulle vilja ha en fåtölj innanför dörren går det förstås alldeles utmärkt, då går du runt den och förklarar vid behov för dina gäster vilken funktion den har eller varför du vill ha den där. Men du skulle inte påstå att du måste, du skulle ta ansvar för ditt val.

När det gäller hur vi planerar och lever våra liv är måsten bedrägligt vanliga illusioner. Ibland upplever vi vardagen som en enda lång rad av måsten. När du reflekterar över dig själv kanske du märker att det dräller av dem och det mesta du ägnar dig åt tycker du att du gör för att du av olika skäl ”måste”.

Då är det idé att gå tillbaka till livsvalen och ge dem den uppmärksamhet de förtjänar. Om du plockar bort måste ur ordförrådet och byter ut det mot ett vill så hittar du de livsval som ger de här självklarheterna. Enkelt uttryckt, du tvättar inte för att du måste, du gör det för att du vill gå i rena kläder och låta din familj göra detsamma. Du går inte ut och går runt kvarteret varje kväll för att du måste, du gör det för att du vill ha en hund och den behöver komma ut. (Eller, vilket inte är helt ovanligt, för att du vill att barnen ska få uppleva glädjen av att ha husdjur.) När vill inte är sant längre är det dags att välja om.

Det kan vara stora och svåra val så ta dig tid att sortera noga, vad är det du vill välja nytt, välja om och välja bort?

Säg till exempel att det där med hunden inte känns så sant längre. Det är inte viktigt att barnen får uppleva glädjen med husdjur, de har gått vidare till nya intressen. Det betyder fortfarande inte att du måste gå ut med hunden. Du har många val. Du kan låta den kissa på mattan, du kan sälja den eller du kan låta avliva den. När du sorterar bland alternativen så använd ”vill-testet”. Hur låter och känns det när du säger till dig själv. ”Jag vill sitta kvar i soffan och se klart mitt tv-program medan hunden kissar på mattan.” eller ”Jag vill sälja hunden.”
Är det sant?

I det här exemplet förmodligen inte det första alternativet i alla fall, men jag har valt det för att tydliggöra hur lockelsen i att strunta i något oftast inte alls är det vi egentligen vill. Det du vill kanske är att dela ansvaret för hundens promenad, ”jag vill sitta kvar i soffan och se klart mitt program medan du går ut med hunden”. Säg det då. Till den eller de det berör. Börja uttrycka din vilja och förhandla istället för att lidande släpa dig runt på din Golgatavandring av måsten.  Det är att ta ansvar för sina livsval.

Kanske är du ensam med hunden. Såvida ”vill-testet” inte får dig att inse att du hellre vill att hunden kissar på mattan eller att du vill göra dig av med den så blir det dig själv du får förhandla med. Vad vill du egentligen? Hur kan du göra det möjligt? Vilka vanor behöver du ändra på att för att få till det så som du vill ha det? Hur ska det gå till och när ska du börja? Det är också att ta ansvar för sina livsval.

Veckans utmaning: Byt ut ”måste” mot ”vill”, unna dig glädjen i att göra det du vill och anta utmaningen att förändra resten.

Lycka till!

Lena Gustafsson, ICF Associate Certified Coach
www.guldkanten.com

UT TIPSAR!

Du och din varg – hundens beteende i flock

Published by:

Cirklar med fokus på djur och natur är populärt. Lär dig jaga, stycka kött, använda motorsåg och bygga kolmila i höst. Vill du lära dig mer om hunden och flocken (familjen) startar en spännande kurs med Nicole Schwarz den 28 september. ”Du och din varg” är en teorikurs om hundens och dess beteende relaterat till flocken.

Är du sugen på att lära dig bugga startar det samma dag en buggkurs i Älghult. Studieförbundet Vuxenskolan i Uppvidinge har ett oerhört brett utbud av cirklar och föreläsningar i höst – ett gyllene tillfälle för både gammal som ung att lära sig något nytt. Datorer, sociala medier, släktforskning, språk, hantverk… Här finns det mesta. Se Vuxenskolans kursprogram i senaste numret av Uppvidinge Tidning.

MAT & DRYCK UT TIPSAR!

Kantarellfrossa

Published by:

I år har skogarna varit frikostiga med svamp. Det har varit gott om gula kantareller och nu fylls det på med trattkantareller och trumpetsvamp.

Kantareller går alldeles utmärkt att torka och förvara i glasburkar – ett ypperligt sätt att alltid ha god svamp till hands i matlagningen. Slå på kokande vatten och låt svälla innan du steker eller smula ned torkad svamp direkt i grytor och såser och låt koka med till de mjuknat.

Trattkantarellsoppa tillhör de flestas favorit, liksom smörstekta färska kantareller eller kantarellstuvning på en macka. Du kan också blanda ned kantareller och lite rårörda lingon i din köttgryta för att få en höstlig och god smak. Smörstekta kantareller är lika gott till fisk som till kött – eller för den delen som en vegetarisk rätt tillsammans med pasta och en god, krämig ost. Har du squash i trädgården kan du göra ugnsbakad squash med kantarell- och osttäcke, eller fräsa tärnad squash samt svamp och göra en pastasås med eller utan kött.

Njut av höstens fantastiska skafferi utav kantareller och svamp, men var noggrann med att bara plocka svamp som du känner till.

MAT & DRYCK UT TIPSAR!

Päron – både nyttigt och gott

Published by:

Få saker är så goda som att äta päron direkt från trädet. De ger dessutom extra påfyllning av fibrer, vitaminer, mineralämnen och andra nyttiga ämnen som stärker vårt immunförsvar.

Har du gott om dem har päron samma användningsområden som äpplen, det vill säga du kan göra cider, inlagda päron, paj, kakor och en rad andra godsaker.

Päron, ruccola, ost och nötter är en ljuvlig kombination! Gör sallad på päron med vinegrette, toppat med parmesan och valnötter. Eller päron stekta eller vininkokta tillsammans med roquefortost och hasselnötter alternativt pinjenötter.