Uppvidinge Tidning » Blog Archives

Author Archives: Louise

UT TIPSAR!

Inredningstrend höst/ vinter 2010

Published by:

Rätt höststämning får du med Eco Tapeter.

På årets Formexmässa visades dörrmattor av återvunna hummerrep, folkloreväskor av återanvända klädtyger från H’môngfolket. Traditionella mönster och gammaldags äkta hantverkskänsla är i fokus och Lovikka-vantar är hetare än någonsin. Även inom inredningen spås ny teknik kombineras med gammal klokskap.

Trenden att handla på loppis och antikaffärer för att skapa poppig retrostil eller renodlad vintageanda finns kvar. Raka linjer och avskalat vitt får nu sällskap av romantisk mormorsstil och blekt glamour.

Men för den som ändå vill njuta av nya möblers design och funktionalitet finns det mycket att välja bland. Lackade ytor och grafiskt svart och vitt är fortfarande stort, liksom matsalsmöbler i ek, men från att ha använt sig av en eller några få starka färgklickar är det nu helt okej att blanda vilt bland murriga starka färger. Det är fritt fram för mörka träslag och en bohemisk orientalisk känsla a´la ”Tusen och en natt” med mycket kuddar och stearinljus, tjocka ull- eller ryamattor i mustiga färger och gardiner med stora mönster på mörk botten. Gärna breda, generösa gardinvåder som ger klassisk look med tyger som ger tyngd och vackert fall. Siden och sammet är åter i ropet och färgskalorna går i mörk röd, grön, brun, orange och lila. Även metaller som koppar, guld och mässing känns rätt. Vill man skapa extra tyngd i gardinerna kan man fodra dem, vilket förutom vackert utseende även dämpar ljud och ljus samt eventuellt kalldrag från fönster och dörrar.

För den som vill vara aningens mer diskret går det med fördel att välja en klassisk maskulin touch med beiga och bruna toner, gärna rutiga, randiga och fiskbensmönstrade detaljer i tweed, ull och grovt linne. Även blått är en färg som kommit starkt under året. Blanda nyanser, mönster och kvaliteter bland textilier, mattor och lampskärmar. Olika nyanser av grått, allt från silver till gråblå betong är också på uppgång.

Återanvändning av material och produkter är stort och influenser från andra kulturer och länder är markerade. Rummen ska passa den moderna och globala människan men ändå förmedla en äkta, gammaldags och genuin känsla kombinerat med robust funktionalitet – en oas att kunna dra sig tillbaka till och njuta utan stress och tidspress. För många handlar det om att skapa vilsamma och personliga rum som även kan fungera som en social mötesplats. Ett stort matsalsbord där många kan samlas runt god mat och en soffa som inbjuder till mysiga hemmakvällar är i fokus, speciellt nu när vi står inför en lång och kall höst och vinter.

UT TIPSAR!

Många nyanser av vitt

Published by:

Just nu är det mycket färger i trenderna men det avskalade vita lever kvar. Det kan tyckas enkelt att måla vitt, men när man sedan ska välja färg finns det otaliga nyanser att välja mellan som alla skapar olika karaktär i ett rum.

När man väl har bestämt sig för vitt så ska det vara enkelt att välja, menar Beckers, som därför har valt ut tre vita nyanser för väggar, möbler och golv. Trion tillhör deras mest populära och sålda vita kulörer och täcker de flestas behov.

– Vitt på vitt har varit en stark inredningstrend i Sverige och det är kanske inte så konstigt. Ett ljust hem känns större och rymligare och är också enklare att möblera då det lätt kan kombineras med alla andra färger på mattor, möbler och textilier, säger Karolina Östlind, kommunikationsansvarig på Beckers.

Många faktorer påverkar

Det är inte bara nyansen som påverkar resultatet. Lju­set utifrån, belysningen, strukturen på väggar och tak och golvfärgen är andra betydelsefulla faktorer. Fär­gens glans är också viktig. En matt färg med en reflexfri yta ger ett lugnare, mjukare intryck medan en blank färg ger en annan känsla och är lättare att underhålla och torka av. Alla nyanser finns i olika glans, välj den som passar bäst.

Rätt känsla med rätt nyans

Kall vit. Den kallare vita går lite mer åt grått och passar bra i rum med mycket solljus. Nyansen blir också fin mot ett mörkare golv.  Använd Kall vit för en svalare känsla.

Kritvit. Kritvit används mycket i modernt inredda hem. Använd Kritvit för en neutral, vit känsla som framhäver andra färger och mönster i rum­met.

Varm vit. Genom att välja en varm, antikvit nyans som går mot det gräddvita hållet får man en ombonad, hemtrevlig känsla rum­met. Den varmare nyansen passar också bra ihop med moderna lågenergilampor som ofta ger ett kallare, mer blått sken.

 

Måla hela världen

Varför bara måla väggarna? Genom att måla golv, trap­por och möbler kan man experimentera och skapa ett hem med mer ljus och större rymd. Skapa kreativa lös­ningar genom att använda olika nyanser av vitt i samma rum. Måla golven vita för att lyfta fram möblernas färger och detaljer. Se möjligheterna med vitt.

(Foto Beckers)

UT TIPSAR!

Höstplantering

Published by:

(Foto Nelsons Fröer)

Fram tills det blir några minusgrader går det utmärkt att plantera nytt i trädgården. Rosor, pioner och fruktträd är perfekta att plantera i oktober och det börjar även bli hög tid för vårlökarna att påtas ner i jorden.

..
För många är vårlökarnas höstplantering fylld av leende och glädje. Bara vetskapen om att de till våren kommer att sprida färg och skönhet i rabatterna räcker gott. Nelsons Darwinhybrid ”Golden Apeldorn” är en prisbelönt långlivad sort med stora och doftande guldgula blommor och långa, stadiga stjälkar. Vill man ha en dubbel tulpan finns bland andra ”Up Pink” med elfenbensvit botten som strålar upp mot flera rosa nyanser, från blekrosa till nästan cerise. Botanisera i löksortimenten och finn dina egna favoriter.

De flesta blomsterlökarna trivs bäst med solig placering och väldränerad planteringsplats fri från ogräsrötter och sten. Om jorden är ständigt blöt finns risk för att lökarna ruttnar. Tänk på att ha en plan botten på planteringsgropen så att löken får bra jordkontakt och kan bilda rötter. Man bör också plantera löken med den spetsiga sidan uppåt men då det kan vara svårt att avgöra vad som är upp och ner på en lök får man ibland helt enkelt chansa. Det går oftast bra ändå, även om det tar längre tid för löken att komma upp om den planteras upp och ned.

Något som för en del trädgårdsägare ger ångest och för andra frid är löven som nu lägger sig som ett täcke över gräsmattan. Vissa låter löven ligga kvar eller rafsar ned dem i rabatten. Det blir en kompostprocess som ger näring åt växterna. Löven behöver nödvändigtvis inte krattas upp men visst kan det vara trevligt med en höststädning.

Sedan är det bara att i lugn och ro invänta våren. För den som har abstinens kan det vara en bra tid att läsa trädgårdsböcker och göra planer inför kommande säsong – samt att skapa gröna och blommande rum inomhus så klart.

TIPS FRÅN COACHEN UT TIPSAR!

Motstånd – en del i förändringen

Published by:

Jag nämnde det i förra veckans artikel men vill ge det lite mera utrymme. Det naturliga motståndet som uppstår då vi genomför förändring.

Motstånd handlar till stor del om vår inneboende konservativa tendens. Vi vill behålla det som varit, man vet vad man har men inte vad man får sägs det ju. Det är också bekvämare att göra det vi vet att vi kan än att utsätta sig för osäkerheten i att göra något nytt.

Och ändå gör vi det. Vi ger oss ut i det okända, oftare ju yngre vi är men det modet är ett mod som kan övas och behållas. Ju oftare vi vågar ju mer troligt är det att vi vågar igen. Och omvänt, ju fler gånger vi ger efter för motståndet ju starkare blir det nästa gång vi försöker.

Att bli vän med motståndet och lära sig hitta vägarna igenom det är att skaffa sig större frihet. Frihet att vara sig själv och frihet att leva sitt liv så som man vill ha det.

Motstånd handlar också om gamla tankemönster och föreställningar om hur världen och möjligheterna är beskaffade för just mig. För att kunna hantera våra komplicerade liv så måste vi generalisera. Det blir för krångligt att i varje enskild situation tänka fritt och öppet. Vi buntar ihop erfarenheter och tankar till hanterliga enheter, flickor gör si, pojkar gör så. Bilister brukar bete sig si, hästfolk är så. Efter A kommer B, efter B kommer C. När vi då vill förändra börjar vi plötsligt säga, ”tänk om E kommer efter B – hur skulle det vara då?” Och så provar vi. Och de generaliseringar som tidigare gynnat oss så väl sätts ur spel. Men än ett tag finns de kvar innan de nötts ner, och så länge de är kvar så utgör de motstånd.
Inte kan väl jag läsa vidare, jag har ju inget läshuvud. Spelar ingen roll om prov efter prov visar på att det går alldeles utmärkt, det betraktas som undantag ända tills det inre motståndet släpper och man inser att jo, jag kan ju faktiskt det här. Jag är ingen bluff, jag är någon som kan det ja inte trodde jag kunde.

Att bli vän med motståndet här handlar om att lära sig känna igen ett tankemönster och inte blanda ihop det med objektiva sanningar.

Och slutligen handlar motstånd om andras mönster. Vi är en del i vår omvärld, vi har relationer omkring oss och våra liv är sammanflätade med andras. Familj, vänner, kollegor, samhället omkring oss – överallt finns människor vars liv på olika sätt hänger ihop med oss. Och när vi börjar göra något annorlunda så förändras mönstret och deras cirklar rubbas. Och då kommer deras konservativa sida fram, ”bli som förr”. Den sortens motstånd kan du inte ta bort själv. Acceptera det men låt det stå för dem. Du kan ta hänsyn till dem, kanske anpassa ditt tempo eller vidden i dian rörelser lite så att de som står dig nära hinner vänja sig vid att cirklarna rubbas, men du måste låta dem själva hantera det.

Motståndet finns där som en naturlig del i förändringen. Låt det bli din vän, respektera det men ge inte efter för det utan eftertanke. Och ger du efter så gör det som vattnet i en vårbäck ger efter för stenen. Backa tillbaka lite, se dig om och välj en lättare väg att fortsätta på.

Lena Gustafsson, ACC coach
http://www.guldkanten.com/

TIPS FRÅN COACHEN UT TIPSAR!

Förändringens fyra faser

Published by:

Att genomföra varaktig förändring i sitt liv är en process. Man kan se det som en resa från ett sätt att vara, göra och tänka till ett annat.

Det är lätt att missta starten för hela förändringen. Att sluta röka är inte det du gör när du fimpar sista cigaretten. Sista fimpen är bara starten på den långa processen att sluta röka. När du fimpar din sista cigarett börjar resan, därefter kommer många och ibland långa dagar där du ska övervinna abstinensen, vänja dig vid att vara en icke-rökare, hitta nya metoder att få det cigaretten gav dig utöver nikotinet (avkoppling, tröst, gemenskap, vad det nu kan ha varit). Det kommer att gå lättare vissa dagar, vara riktigt svårt vissa dagar och kanske också braka igenom ibland så att du får börja om.

Oavsett vilken förändring du tänker genomföra i ditt liv är det samma sak. Starten är inte samtidigt målet, förändringen är inte genomförd för att du börjar, du kommer inte i mål när du tar första steget. Och som på vilken annan promenad som helst går det ibland lättare, ibland tyngre.

Motstånd är då inget tecken på att det är fel. Motstånd är ett tecken på att förändringsprocessen faktiskt på riktigt är igång. Om vi inte förändrar på riktigt uppstår heller inte motståndet, då gör vi bara som vi brukar men kallar det något annat.

Enkelt uttryckt kan en förändringsprocess beskrivas i fyra faser.

FÖRBEREDELSEN
En insikt om att du vill förändringen växer fram. Impulsen kan komma utifrån eller inifrån men det är inom dig beslutet växer fram. Det finns lite motstånd, lite ”inte kan väl jag?” och några ”undrar om jag klarar det här?” Men argumenten för förändring blir fler och fler. Känslan av att nu får det vara nog blir starkare och starkare. Du stärker dig själv på väg mot beslutet, kanske samlar fakta, bevis, känslomässiga argument. En kraft inom dig växer.

BESLUTET
Du når den punkt där förändringskraften är så stark att den tar sig uttryck. Du bestämmer dig. Sätter ned foten och tar det första steget. Här är förändringskraften mycket stark och motståndet svagt. Ditt ”nya liv” går lätt, det var ju bara att bestämma sig och börja göra.

Vore det klart här skulle alla hålla sina nyårslöften och coacher skulle vara överflödiga. Men det är inte fullt så enkelt, två faser kvar…

GENOMFÖRANDET
Nu handlar det om att fortsätta gå. Steg för steg genomför du den önskade förändringen, gör det om och om igen tills en ny vana, ett nytt tänkesätt har satt sig i ditt liv. Och det är nu motstånden kommer, det självklara motståndet i att du nu gör något du av olika skäl tidigare inte gjort.

 Det kan handla om egna inre föreställningar som utmanas. Gamla idéer om vad som är tillåtet, möjligt, lämpligt som ställs på ända. Eller det kan handla om yttre cirklar som rubbas, människor omkring dig börjar undra vad du håller på med och om du har tänkt fortsätta med det. Förändring innebär osäkerhet, osäkerhet är jobbigt. Och där kom motståndet! ”Varför inte bara fortsätta som vanligt, det var väl enkelt och bra, har ju alltid funkat förr?”

Samtidigt som motståndet ökas mattas förändringskraften som bar dig i början. Det är nu du behöver fylla på med mer energi i processen. Envisas förbi motståndet, låta en coach eller en vän pusha dig och påminna dig om varför du gör det du gör. Håll blicken på målet och kämpa på ett tag så kommer du snart in i nästa fas.

LÄTTNADEN
Du upptäcker nu att det går lättare och lättare. Rädslor, gamla tankemönster och gamla vanor släpper sitt grepp om dig och du går lättare och lättare på den nya stig du valt. Till slut är det nya det vanliga och du kan lugn och stark gå vidare, många erfarenheter rikare.

Som coach i längre uppdrag arbetar jag med de här fyra faserna, mitt jobb är att hjälpa den coachade stärka sig själv och processen i varje steg. Jag tänkte ge dig några tips på vägen om du ska arbeta själv med förändring.

………………………………………………………………………………………………….

Fyra styrkepiller för fyra steg…

Piller nr 1. Förberedelse förtydligad.
Ta dig tid att verkligen formulera målet. Vad är det du vill uppnå? Hur vet du att du är där? Vilka fördelar kommer du att ha då? Lev dig in i dem och gör dem glasklart tydliga för dig – du kommer att ha nytta av den här målbilden.

Piller nr 2. Beslutet basuneras.
Se till att verkligen befästa ditt beslut genom att uttala det högt på ett eller annat sätt. Det kan vara att tala om för en eller flera av din vänner vad du tänker göra eller att skriva ned det på något ställe som bara du ser men du ser det ofta. Ett uttalat och formulerat beslut får automatiskt mycket mera förändringskraft med sig i starten än ett du bara tänkt lite luddigt.

Piller nr 3. Gas i genomförandet.
Genomförandefasen kan liknas vid när nedförsbacken planar ut på cykelturen och du måste börja trampa. Hit kan du åka lätt, nu är det dags att börja trampa. Så trampa på, använd din tydliga målbild som extra gas, du vet vart du vill, du vet vinstens värde, tro inte på den lilla rösten som säger ”det är inte värt det – bekvämlighet är bättre”, du både kan vill och orkar trampa uppför backen också så gasa på.

Piller nr 4. Lättnadens lim.
Det är nu du ska passa på att slutgiltigt befästa ditt nya mönster. När det nya börjar gå lätt och du börjar få del av förtjänsterna. Stanna upp, lägg märke till skillnaden, lägg på minnet varje vinst du gör. På så sätt fäster du det nya starkare och starkare till dig, risken för återfall i gamla vanor minskar när vinsterna med de nya blir uppenbara och du blir medveten om din egen kraft. Du har ju gjort det här!

Lena Gustafsson, ACC coach
http://www.guldkanten.com/