Uppvidinge Tidning » Blog Archives

Author Archives: Louise

TIPS FRÅN COACHEN UT TIPSAR!

Att finna sitt effektiva tempo

Published by:

Ett vanligt ämne i coachning och en fråga många brottas med är tidshantering och tempo i livet. Stress är naturligtvis en del i frågan men lika mycket handlar det om variation i tempot, avkoppling och förmåga att hantera omgivningens påverkan på de egna planerna.

Var och en av oss människor har ett grundtemperament som ger oss olika preferenser för grundtempo. Någon vill skynda långsamt, ha tid att tänka och göra i sin egen takt. Någon uppskattar det högre tempot, kastar sig snabbt och gärna in i nya upplevelser och blir uttråkad av långa skeenden. De flesta av oss är en kombination av långsamt och snabbt. Den eftertänksamme och till synes långsamme kanske snabbt och effektivt gör det som ska göras när planen är klar. Efter några dagars inspirerande kurs med många nya intryck och intensiva dagar njuter vi av lugnet hemma.

Och så har vi människor omkring oss som håller sina tempon, arbetslag, familj och andra grupper där vi påverkar varandra. Och ett ytterlighetstänkande som pendlar mellan ”snabbt är bra” och ”avslappnat är stilla frid”. Som om vi måste välja mellan att vara snabba, högpresterande eller långsamma, fridfulla. Dagens nyhet: du behöver inte välja, du kan ha allt, få mer gjort och samtidigt mer avkoppling. Det handlar om att göra och vara i rätt tempo.

Att hitta sin modell för tidshantering handlar ofta om att acceptera sitt temperament och justera rytmen så att den passar just mig. Det är lätt att höja tempot, det är bara att skynda lite mer hela tiden, göra en lite längre ”att göra-lista” varje dag och sedan pricka av den, springa fortare och tänka snabbare. Men att enbart höja tempot är inte det smarta sättet att få mer gjort. I längden kommer du att få ägna mer och mer tid åt att justera misstag och kurera stress-symptom. Förmodligen kommer du också att upptäcka att av allt det där du gör är kanske stora delar inte alls egentligen ägnat att hjälpa dig nå dina mål. När vi håller för högt tempo i förhållande till vår egen aktuella grundnivå tappar vi urskiljningsförmåga och som en överaktiv retriever tar vi alla bollar som susar förbi.

Så börja istället med grundtempot. Det är ditt bekväma tempo där du känner dig aktiv och avslappnad på samma gång, det är hit du behöver återvända regelbundet och stanna längre. Ett enkelt sätt att hitta sitt grundtempo just nu är att gå det. Ta en ensam promenad, utan musik eller talbok i öronen, utan sällskap att anpassa dig till, bara gå. Och så låter du kroppen hitta det tempo som känns bekvämt. Lita på dig själv, det finns där och kommer fram när du gått ett tag. Låt tankarna stillna och bara lyssna på rytmen av dina steg, låt andningen vara som den vill och kroppen gå som den vill.

Bekväm och avslappnad rörelse? Gillar du rytmen av dina steg? Bra. Då går du just nu ditt grundtempo.
Lägg känslan på minnet, lagra in den i hela kroppens muskelminne. Försök att vara i det tempot så ofta du kan.

När du vant dig vid att hitta ditt grundtempo kan du börja laborera med det. Öka lite och se var gränsen går för när det börjar kännas stressat och påskyndat. Sänk tempot lite och se när du börjar bli rastlös och tycka det går långsamt. Lär dig var du just nu har dina gränser, de flyttar lite på sig beroende på faktorer som grundläggande stressnivå, immunförsvar (på väg in i förkylning har alla känt hur det tar emot), energinivå, humör osv. Så iaktta dina gränser, de har något att säga dig.

När du lärt dig var du har ditt grundtempo och känner dina gränser är du en bra bit på väg mot effektiv tidshantering. Du vet nu när det är läge att passa på att lägga in det där lilla extra du vill hinna med och när det är läge att ta det lite lugnt.

Och när du fått till balansen mellan när du töjer lite åt det högre tempot till, när du svänger tillbaka ner åt det lägre och under längre perioder håller grundtempot, då har du hittat din melodi.

Lena Gustafsson, ACC coach
www.guldkanten.com

TIPS FRÅN COACHEN UT TIPSAR!

Grundbegrepp i coachning

Published by:

Det finns inom coachning som i alla andra metoder ett antal grundbegrepp, fackuttryck som används för att beskriva det man gör. Vad är det egentligen vi pratar om? Här kommer några vanliga man kan stöta på.

Process: Det skeende som startar ungefär när någon tänker ”nej nu får det bli ändring här” och ringer coachen. Pågår som intensivast under den tidsperiod coachning pågår, vanligen 3-6 månader, tonar ut när förändringen fått fullt genomslag och inkluderats i det vardagliga sättet att vara och göra. En kombination av handlingar, insikter och ändrade mönster som i sig ger förändring och med rätt stöd utveckling.

Hinder: De tankemönster eller faktiska förhållanden som gör att du just nu inte når målet. Vanligast och starkast är de mentala hindren, de begränsande tankarna. Vi tar dem alltför ofta för absoluta sanningar när de snarare är abstrakta ”påhitt” som vi i vår vardag söker och får bekräftelse på.

Sabotörer: De där ofta begränsande idéerna vi bär med oss om vem vi är och vad vi får. Ofta är de grundade i välvilliga råd och tidigare erfarenheter, oförargliga och osynliga tills vi börjar utmana dem genom att vilja förändras. Då börjar de pocka på uppmärksamhet och viska ”är du säker på att du klarar det här?”, ”tänk om det går åt skogen”, ”tänk om någon kommer på hur liten och värdelös du egentligen är”. Hanteras bäst genom att dras fram i ljuset och hållas kort.

Mål: Ett uttryck för det du vill uppnå. Coacher lägger stor vikt vid att formulera och klargöra vad det egentligen är du vill. Med ett klart mål är halva jobbet gjort eftersom tanken då är riktad åt rätt håll och framstegen kan checkas av.

Delmål: De mindre steg på vägen som visar att du är på väg att uppfylla ditt huvudmål. Kan vara direkta delar av målet eller andra saker du måste fixa först för att få utrymme att arbeta med huvudmålet.

Fira (även hedra el. honour): Coacher lägger också ofta stor vikt vid att fira uppnådda mål. Inte enbart för att vi gillar att ha kul utan framförallt för att vi vet att det nya befästs starkare och håller längre om vi tar oss tid att erkänna och känna efter när vi är där. Fira dina små och stora framgångar så blir de en starkare del av dig.

Mod: Den personliga egenskap som växer för varje gång vi väljer att ta ansvar för våra val och dess konsekvenser, utmana oss själva och våga lite mer än vi trodde.

Omöjligt: Finns inte i coachers ordbok men vi har hört talas om att andra gömmer sig bakom uttrycket när något verkar väldigt svårt.

Lena Gustafsson, ACC coach
www.guldkanten.com

TIPS FRÅN COACHEN UT TIPSAR!

En bra tid på året för förändring…

Published by:

Om det just nu är sensommar eller början på hösten kan man ha olika åsikter om. Hur man än väljer att se det så är en sak sann. Det här är en bra tid på året att genomföra förändringar.

Med nya ögon och kroppsminne av andra vanor under semestern är vi i gott läge att se över våra vardagsrutiner. Vad var det du gjorde när du fick råda din tid själv? Sov mer? Promenerade? Simmade? Umgicks med familj och vänner? Gick på teater, konserter och fick nya intryck?

Det där som du mådde bra av när du var ledig är tillsammans med det som kanske känns obekvämt nu när du håller på att forma in dig i vardagsrutorna igen. Ta vara på ledtrådarna och rita om rutmönstret så att det passar dig. Kanske du inte kan fortsätta med långa sovmorgnar – men du kan bestämma när du går och lägger dig. Eller om det är just de långsamma morgnarna du mår gott av – ställ klockan en halvtimme tidigare och ge dig tiden.

Vanor handlar om att göra saker så ofta att de blir närmast automatiserade. Det kan vara svårt men är inte på något sätt omöjligt att ändra dem. Uthållighet, envishet, ett tydligt mål för vad du får när du lyckas och att du tillåter dig förändringen även om den får konsekvenser är allt som behövs.

Intressant nog är det ofta det där sista som är svårast, vi vill ha förändringen och ser fram emot vissa av konsekvenserna men är samtidigt konservativa eller bekväma nog att vilja blunda för andra. Den som exempelvis vill ha mer utrymme att göra klart på jobbet innan hemgång får kanske som konsekvens också öva sig i att säga nej.

En del i coaching handlar om att skapa funktionella strukturer för din vardag. Du ser över vem du vill vara, vilka vardagsvanor som hjälper dig att vara just den människan och vilka vanor som motarbetar. Och helt utan rot-avdrag eller snickarvana kan du bygga om i dina vanemönster så att de bättre arbetar för dig.

Lycka till!

Lena Gustafsson, ACC coach
www.guldkanten.com

TIPS FRÅN COACHEN

Teamcoachning

Published by:

Har du någon gång arbetat i en grupp som pratar och pratar men har svårt att få något gjort? En grupp som haft massor av kreativa idéer men när mötet är slut vet ingen vad de ska göra? Eller en grupp där du känt att det varit svårt att få fram det du vill ha sagt?

Att arbeta tillsammans i en grupp kan vara något av det mest kreativa och kraftfulla man kan göra. När alla skjuter till sin insats blir summan så mycket större än de enskilda delarna var för sig.

Det kan också vara något av det mest tröttsamma, segdragna och destruktiva man kan uppleva när det blir fel.

Teamcoachning är en metod för att hjälpa grupper hitta former för sitt samarbete, styra upp processen i intensiva skeden och ibland skapa nya mönster. I teamcoachning coachas hela gruppen samtidigt mot ett gemensamt mål. Min roll som coach är att hjälpa gruppen formulera målet och hålla den röda tråden i det kreativa kaos som kan uppstå på vägen dit. Jag hjälper också gruppen att knyta ihop det hela genom att formulera de konkreta handlingar som ska föra gruppen vidare.

Som teamcoach berättar jag också för gruppen vad jag ser om hur man arbetar tillsammans. Vem gör vad, hur fördelas arbetet, hur kommunicerar man i gruppen, vad pratar man om och vad undviker man? Jag speglar det jag som står utanför gruppen ser för att visa på de ibland omedvetna mönster man har.

Teamcoachning används exempelvis av projektgrupper som vid olika skeden i ett projekt vill dra upp riktlinjer eller av arbetslag/styrelser som vill få nytändning och en långsiktig planering.

Teamcoachning kan också i kombination med andra mötestekniker hjälpa till att göra föreningens medlemsmöten mer givande och aktiva. Fler medlemmar kommer till tals och aktiveras, styrelse och kommittéer få material att arbeta vidare med utifrån de gemensamma överenskommelserna.

5 tips för mer utbyte av dina möten

  • Var klar över mötets syfte! Fler möten än man kan tro hålls av slentrian och utan klart formulerat syfte och mål.
  • Förbered dig. Läs in dig på de handlingar du får före ett möte, tänk igenom vad du vill ha sagt, ta med det du behöver.
  • Var öppen.  Skälet till att ni har möte är att ni är flera som har något att bidra med, vad? Lyssna mer än du pratar, gruppen har oanad potential.
  • Håll agendan. Ni hade ett syfte med dagens möte, håll er till det. Dyker nya frågeställningar upp? Ta ställning till om det är viktigt nu eller grund för ett annat möte.
  • Bestäm vem! För allt ni bestämmer ska göras, utse en ansvarig. Han/hon måste inte göra det själv men tar ansvar för att det faktiskt blir gjort.
MAT & DRYCK UT TIPSAR!

Njut av sommarens bär

Published by:

Sällan har jag sett så mycket smultron – i år kan man verkligen frossa! Även blåbären börjar mogna. Ät de nyplockade, vitaminrika och obeskrivligt goda bären naturella i morgonfilen eller till nygräddade plättar med vaniljkesella , grädde eller glass.

Oavsett om du är en monsterplockare som älskar att spendera flera timmar åt gången i bärskogen eller om du plockar ofta men kortare stunder, så finns det utrustning som kan underlätta. Jag har varje år förbannat getingar, myggor, hästflugor, knott och andra hungriga insekter. Deras närgångna svärmande har ofta lett till att jag antingen gett upp efter tio minuters svordomar och endast ett par deciliter bär eller att jag kommit hem tomhänt då jag i vild panik försökt värja mig för en envis geting och samtidigt slagit omkull mitt välfyllda bäremballage.

Efter årets premiärplockande hittade jag flera kliande bett samt en fästing som suktande krälade mot mitt knäveck. Av vänner och bekanta fick jag även höra att det var gott om huggormar i år, det blev droppen. Är det något som toppar min hysterilista så är det just getingar, fästingar och ormar.

Att ge upp och låta dem ha skogen och bären för sig själva var dock inte aktuellt – istället gjorde jag slag i saken och införskaffade skyddsutrustning. Det var vid ett besök på Älghults Cykel & Sport som lösningen plötsligt stirrade mig i ansiktet. På en galge hängde en anorak, tillverkad i tunt och finmaskigt nät, med en huva som även täcker ansiktet och bredvid stod ett par klassiskt gröna gummistövlar. Kan flugfiskare så kan bärplockare!

Numera finns det alltid en nätanorak och ett par gummistövlar redo i bilen och efter ett test kan jag bara konstatera att bärplockandet plötsligt är en ren fröjd. Ju mer insekter som svärmar runt omkring mig desto större leende finns det på mina läppar.